Äppelpaj

Idag bakade jag och min lillasyster äppelpaj, den smakar ganska annorlunda mot pajer jag brukar äta och den är riktigt god, härligtär det också när det luktar kanel i hela köket!
Här är receptet vi använde (på ett ungefär då vi brukar inprovicera ganska mycket)

Pajdeg:
200 g smält smör
2,5 dl socker
1,5 dl vetemjöl
2,5 dl havregryn
2-3 msk kanel

Fyllning:
2-3 äpplen
socker
kanel

Tillagning:

1. Sätt ugnen på 180 grader
2. Blanda smör och socker
3. Tillsätt övriga ingredienser och blanda ihop
4. Skala och skär äpplena i bitar du tycker har bra storlek
5. Lägg lite av degen i botten av pajformen och lägg sedan äppelbitarna på
6. Krydda med valfri mängd socker och kanel
7. Lägg resten av degen ovanpå och sätt in den i ugnen
8. Grädda i 15-20 minuter
9. Servera den med en god vaniljsås


(min kamera strejkar just nu så det får bli en bild på ett äpple istället, tagen förra året)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0